Milé delegátky, milí delegáti, naši přátelé,

v třetím díle naší zákulisní série o doprovodných projektech a týmech Pražského studentského summitu se zaměříme na  počátky Instantního summitu a na zkušenosti z testovacích výjezdů po Česku. Jak zpestřit školní výuku společenských věd? A kolik práce zabere tvorba jednoho balíčku? Zeptáme se členek a členů týmu, a to i na jejich vzpomínky a zážitky. Pojďte se s námi podívat, jak se tvoří Summit!

#tohlejeinstantnisummit

Instantní summit je nejnovějším doprovodným projektem Pražského studentského summitu, a ačkoliv se teprve letos dostal na světlo světa, jeho kořeny sahají až do 27. ročníku. Tehdejší koordinátorka Tereza Jedličková přišla s vizí projektu, který zpřístupní simulace pedagogům a žákům po celé republice. S vizí tvorby balíčků, díky kterým si program budou moci uspořádat školy samy. Následovaly dlouhé měsíce příprav, diskusí a střetnutí s učiteli, až jsme se ocitli na prahu 29. ročníku. A hned na jeho začátku jsem já, Tomáš, dostal od současné odborné koordinátorky Aničky Marie Podlipné úkol balíček dokončit tak, abychom mohli vyrazit testovat na školy. A za dva měsíce jsme to zvládli! Následovala celoročníková šňůra po republice o 11 zastávkách – od Budějovic přes Příbram, Beroun a Prahu do Boleslavi a Ústí. A nevynechali jsme ani východ naší republiky, kde jsme navštívili Třinec a Zlín. Byla to jízda.

4? 4. s Aničkou Marii Podlipnou

Aničko, ty už jsi Instantní summit vedla minulý rok a i letos jsi koordinovala odbornou stránku projektu. V čem byl pro tebe mezi loňskem a letošním ročníkem rozdíl?

Myslím, že ten hlavní rozdíl byl v tom, že letos jsme měli poprvé šanci uvést Instantní summit do praxe. Loňský ročník se nesl zejména v duchu vymýšlení, plánování a získávání zpětné vazby od partnerských organizací, a ač jsme i v tom samozřejmě pokračovali, mohli jsme už konečně začít vyjíždět na školy a zjišťovat, jak to funguje v praxi. Což je pochopitelně hrozně naplňující, když to člověk může pozorovat naživo a vidí, že ta energie vložená do příprav měla smysl.

V čem se Instantní summit nejvíce posunul?

Od začátku pro nás byla velká otázka, jak předat co nejvíc ze znalostí a zkušeností s pořádáním simulací, které v rámci Sekretariátu máme, někomu, kdo to možná nikdy nedělal, ale chtěl by simulaci zrealizovat. Pro ty, co se účastní, jsme uměli připravit materiál dost dobře, ale aby to člověk zvládl celé zkoordinovat, potřebuje kromě orientace v tématu i vědět, jak posouvat jednání dopředu, motivovat i ty, kdo se tolik nezapojují, celé to udržet na uzdě a spoustu dalšího… což jsou dovednosti, které jsme si i my sami vybudovali až časem. Myslím ale, že jsme se v tom posunuli o velký kus dopředu a podařilo se nám vymyslet pár nástrojů, které všem, kdo chtějí naše balíčky použít, v tomhle směru pomůžou.

Instantní summit v současnosti dotváří třetí balíček, který brzo najdou zájemci na našem webu. Čemu se bude věnovat a jak náročná byla jeho příprava?

Po simulacích Rady bezpečnosti a historických jednáních se tentokrát vrháme do vod Evropské unie! Konkrétně  Evropské rady, kde připravujeme podklady pro jednání o rozšiřování EU. Roli hlavních představitelů členských států si tak bude moct vyzkoušet až sedmadvacet účastníků a účastnic. Balíček letos vytvořil náš skvělý regionální tým, který už ho taky vyzkoušel na základních školách v rámci projektu Staň se diplomatem! a naším úkolem tak nyní je předělat a zpřístupnit ho tak, aby ho mohl využít opravdu každý, kdo bude chtít.

Ty už se brzy se Summitem rozloučíš, je to tvůj poslední ročník, pokud mám správné informace. Jak budeš vzpomínat na Instantní summit? Prozraď nám své oblíbené momenty.

Rozhodně nezapomenu na natáčení videí na naší zahradě, které jsme kvůli neovladatelným záchvatům smíchu museli asi tak stokrát přerušovat, absurdně brzká ranní vstávání před výjezdy nebo třeba historické simulace, kde jsem zastávala roli Leonida Brežněva. Práce na Instantním summitu byla v různých podobách mým úkolem posledních několik let. Mám proto velkou radost, že se nám podařilo tenhle projekt dotáhnout do stavu, kdy vypadá, že má skvěle našlápnuto na nějakou dobu dopředu. Ve svém posummitím životě se plánuju dál věnovat práci s mladou generací, tak je fajn vědět, že je tu i díky mně něco, díky čemuž já sama budu moct třeba za pár let v našem skautském oddíle uspořádat simulaci a přenést něco z toho, co mě Summit naučil, i někam úplně jinam.

Anna Marie Podlipná

Anna Marie Podlipná

odborná vedoucí týmu

anna.marie.podlipna@amo.cz

více

Anička je doma všude tam, kde se nachází milí lidé, pěkné výhledy nebo dobré jídlo. Ideálně všechno dohromady. Ze všeho nejradši ale zkouší nové věci. V G20 se proto letos s radostí podílí na tom, aby se něco nového na Summitu mohli naučit i ostatní. Radost jí dělá dobrá hudba a špatné vtipy, skauting i vystupování se slam poetry. Ve zbytcích volného času zve lidi na kafe nebo vyráží na cesty, u nichž není nikdy předem jisté, jestli ji zavedou do gruzínských hor, na břeh Baltu, nebo na předměstí Brna.

Co je na přípravě balíčků nejzajímavější?

Nejzajímavější mi přijde vymýšlení tématu, které by mohlo být sympatické jak pro učitele, tak pro studenty. Na PSS se nám přihlásí ti, kteří se o politiku zajímají, to na návštěvách škol nemusí být samozřejmostí. Právě tam ale máme možnost studenty nadchnout a přiblížit jim důležité problematiky (nejen) aktuálního dění. Zároveň se námi vybrané téma musí hodit do výuky i pedagogům.

Nela Karlová

Vymyslet, jak to udělat tak, aby by to bylo snadno proveditelné a zároveň si to zachovalo esenci Summitu. S tím souvisí i výběr témat a modelů, ve kterých se o nich bude debatovat.

Čeněk Mědílek

Jak sis užíval/a testování ve školách po celém Česku?

Testování balíčku Instasummitu na školách byla má nejoblíbenější činnost našeho týmu. Bylo zajímavé sledovat, jak studenti téma uchopí, protože k němu vždy přistupovali trochu jinak. Také člověk viděl, jak se z teoretické přípravy, do které jsme věnovali spousty času, stává edukační hra, kterou každý mohl uchopit po svém a díky ní se zlepšovat jak v argumentaci, tak v pochopení tématu. Největší odměnou bylo na konci vidět, že naše práce má smysl a díky ní se nám daří rozvíjet středoškolské studenty a předávat znalosti dál.

Magdaléna Vondrová

Výjezdy na školy, kde jsme balíčky testovali, byly odměnou za všechnu tu online práci, která tomu přechází. I samotná organizace každého výjezdu zabere poměrně hodně času, takže jsme měli vždy velkou radost z toho, že jsou s programem a balíčkem spokojení jak studenti, tak i pedagogové.

 Tomáš Brabec