Možná jste slyšeli o knihách Konverzace s přáteli, Normální lidé či Intermezzo. Možná jste také slyšeli o autorce, která za těmito knihami stojí, Sally Rooney – a to často ve spojení s variací fráze, že je „hlasem mladé generace”. Rooney však tento pomyslný titul odmítá a nabízí kritiku dnešního pojetí kultury, ve kterém dáváme do popředí umělce na úkor jeho díla.

Umělci–influenceři

„Brat summer”, obsese stylem Paula Mescala či Timothéeho Chalameta anebo neustálé spekulace, kdo s kým ve světě celebrit zrovna randí. Dnešní umělci a umělkyně mají „brand”, jsou tak trochu influenceři a pravděpodobně zaměstnávají lidi, kteří se starají o jejich image. Dělají aktivity, které vůbec nesouvisí s uměním, které produkují (např. když zpěvačka nafotí kampaň pro fast-fashion řetězec). A když už se bavíme o jejich díle, často je to v souvislosti s jejich osobním životem: „O kterém z jejích ex je tahle písnička od Taylor Swift?”.

Kde v tomto diskurzu hledat samotné umělecké dílo? Posedlost nad životy jeho autorstva a neustálá snaha o interpretaci díla skrze autorův či autorčin život nám bere naše autentické prožívání umění a jeho interpretaci skrze naše vlastní zkušenosti, prožitky a vnímání světa. Když budeme mít ještě před přečtením knihy či poslechnutím písničky vytvořený předpoklad o jejím významu, ochudíme se o možnost vytvořit si významy sami. A tím i o pluralitu diskuse o umění.

To, jak moc jsme si zvykli interpretovat dílo skrze jeho autora či autorku, mi připomíná rozhovor se Sally Rooney v renomovaných New York Times. Rooney se přesně proti tomuto přístupu snaží vymezovat a v rozhovoru vysvětluje, že její knihy nejsou autobiografické a nechce, aby byly. Její příběhy mají stát samy o sobě, postavy v nich a příběhy jsou fiktivní a ona je pouze jejich tvořitelka, ne jejich zrcadlo. To však novináře nezastaví od toho, aby se jí hned v další otázce zeptal, jestli je zármutek ze ztráty blízkého, který popisuje ve své nové knize, obrazem její vlastní zkušenosti. Pointa Rooney je tím podtržena a rozhovor se tak stává trochu smutně komickým.

Umění je také práce

Rooney svým postojem nabízí také kritiku toho, jak v dnešní době nahlížíme na slávu. Podotýká, že talentovaní lidé se často v dnešním světě, ve kterém hrají velkou roli sociální sítě, stávají slavnými takřka přes noc. Místo tvoření umění musí najednou vynaložit spoustu kapacity do toho, jak vypadají a jakou mají image. Přestávají být lidmi a stávají se komoditou zábavního průmyslu – komoditou, která vydělává.

To Sally Rooney odmítá, a další umělci a umělkyně se k ní přidávají – například zpěvačka Chapell Roan. Ta veřejně promlouvá o tom, jaký má náhlá sláva (negativní) vliv na její psychické zdraví a pro špatné psychické zdraví zrušila i koncert. Roan a Rooney se tak vyhrazují proti představě, že by umělci a umělkyně měli být sto procent času k dispozici své fanouškovské základně a poukazují na to, že umění je jejich práce – a člověk nemůže pracovat 24/7. Nelze tvrdit, že se jedná o práci jako každou jinou a je přirozené, že tvorba umění dává vliv i umělci. Sally Rooney se jej snaží zodpovědně využívat – například ke kritice Izraele nebo prosazování potratů v Irsku, odkud pochází. I tak se však tento vliv nesnaží spojovat se svým dílem nebo vlastní osobností.

Na konci dne chce totiž zavřít počítač s rozepsanou knihou a žít svůj osobní život, který není s prací vlastně vůbec propojený. A my bychom ji měli nechat. Nebyl by totiž svět lepším místem – a umění lepším uměním – kdybychom si přiznali, že umělci jsou také jen lidé s lidskými vlastnostmi a přáními, a místo obsese nad jejich životy si začali více užívat jejich dílo?

Barbora Trčková

Barbora Trčková

zástupkyně generální ředitelky ILO v modelu OSN

barbora.trckova@amo.cz

více informací ▼

Barča studuje politologii a žurnalistiku na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Pochází z valašského venkova, a i když si nyní život ve městě užívá, ráda se vrací do přírody a pomalejšího života. Kromě summitu pro AMO i pracuje a ve zbylém čase se vzdělává o feminismu, chodí na kafíčka s kamarády a objevuje svět hudby – užije si techníčko, Taylor Swift i operu.