Filmografie Sachy Barona Cohena je plná postav, které se staly popkulturními ikonami. Baron Cohen se divákům představil jako Aladeen v Diktátorovi, v animované sérii Madagaskar dabuje lemuřího krále Jelimána, cizí mu ovšem nejsou ani více dramatické role. Jako například v nedávném a výtečném Chicagském tribunálu, kde si zahrál Abbieho Hoffmana, slavného aktivistu proti válce ve Vietnamu proslulého svým pokusem levitovat Pentagon. Největším dílem Barona Cohena jsou ale bezpochyby jeho pseudo-dokumentární snímky.
Vše začíná s Da Ali G Show (1998-1999), satirické talk show, ve které Baron Cohen hraje titulního Aliho G – ignoratního a stereotypního hiphopera, který se baví o různých tématech se vskutku zajímavou sbírku osobností, od úspěšných businessmanů po Donalda Trumpa. Vtip celé show spočívá v tom, že hosté netuší, že Ali G není skutečný a Baron Cohen využívá Aliho ignorance, aby si z nich udělal legraci. Zde se poprvé v plné síle projevily tři nejsilnější prvky Cohenova hereckého talentu – dobře improvizuje, výtečně drží charakter i v nepříjemných situacích a má skvělou schopnost číst druhé. V Ali G show se také poprvé objevila postava, která se záhy měla stát velice slavnou – Borat.
Borat vyšel v roce 2006 a prakticky okamžitě se stal jedním z největších hitů celé sezóny. Titulní postava – kazašský novinář, který se velmi neúspěšně snaží zařadit do americké společnosti – byla vtipná, prapodivně šarmantní, snadno napodobitelná. Na popularitě od té doby moc neztratila, jak ostatně dosvědčuje případ šestice našich krajanů zatčených v Kazachstánu v jednom z Boratových méně decentních kostýmů. Při povrchním sledování filmu se můžeme smát výstřelkům, stereotypizaci a nedorozuměním, kterým Borat čelí. Tím bychom ovšem přišli o překvapivě propracovaný sociální komentář snímku. Ano, zní to směšně, ale film s kazašským idiotem v neonově zelených plavkách krásně ukazuje povrchnost, komercializaci a přetrvávající xenofobii v americké společnosti.
Hezkým příkladem je scéna, ve které se Borat sexuálně uspokojuje před vitrínou Victoria´s Secret, následovaná šokovanými výrazy kolemjdoucích. Není ovšem sexualizace ústředním bodem Victoria´s Secret? Minimálně na Borata tak vitrína zapůsobila a svoje tužby neskrýval. Podobné scény jsou v celém filmu a všemu je dodán neuvěřitelný punc realismu. Není to náhoda, většina lidí v Boratovi totiž nejsou herci a neměli nejmenší tušení, co se vlastně natáčí. Tato reálnost byla také jedním z důvodů, proč se Borat na stříbrném plátně tak dlouho neobjevil – každý totiž Cohena v převleku poznal.
Unikátní Cohenův talent odhadnout lidi a šít jim situace na míru našel využití i v jeho nejnovější show Kdo je Amerika? V ní Baron Cohen ztvárňuje řadu postav, od hyper liberálního učitele po zvrhlého italského milionáře, a kombinuje komedii, komentář a politický žurnalismus. U některých epizod člověk neví, jestli má být pobaven nebo zděšen. Bývalý viceprezident Dick Cheney podepíše láhev na waterboarding (technika mučení – pozn. autora), kongresman se snaží holou zadnicí udělat z členů IS gaye a při natáčení recepční z Los Angeles Cohenovi nabízel pomoc s odstraněním důkazů o pedofilii.
Zatím posledním počinem Sachi Barona Cohena byl triumfální návrat Borata v říjnu tohoto roku. Pokračování z jedničky neslevilo ani v hrubosti humoru, ani v sociálním komentáři, tentokrát ovlivněném pandemií koronaviru a prezidentstvím Donalda Trumpa. I přes dobrá hodnocení se Borat 2 nesetkal se zcela vřelým přijetím. Konzervativní blogger Matthew Walsh napsal na Twitter, že „první Borat byl neskutečně vtipný, zvlášť díky tomu, že Borat sám byl terčem vtipů. Od té doby se Baron Cohen soustředil na ztrapňování lidí a ničení jejich životů. Často ani nejsou prominentní.“ Sledoval stejný film jako já? V prvním Boratovi diváci na rodeu entuziasticky tleskají Boratovu projevu, ve kterém si přeje aby, „George Bush vypil krev všech iráckých mužů, žen a dětí“, a s organizátorem oslavuje věšení homosexuálů. Jsem si celkem jistý, že terčem zde není Borat.
Fakt, že jedním z „ne až tolik prominentních lidí”, kteří se stali Boratovými oběťmi, byl právník prezidenta Trumpa Rudy Giuliani, tomuto argumentu také moc nepomáhá. Je pravda, že Borat 2 vyznívá více anti-republikánsky než první díl, to ovšem není proto, že by se změnil Sacha Baron Cohen, ale protože se změnila Amerika. I tentokrát se projevil Cohenův talent pro vytažení toho nejhoršího, co v lidech je. Z filmu ale také celkem jasně vyplývá, kde v Americe se toto „nejhorší“ koncentruje. Sacha Baron Cohen nastavuje společnosti zrcadlo a to, co se v něm odráží, moc hezké není.
Joella Marano, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons
František Směták
Assistant Secretary General of NATO
frantisek.smetak@amo.cz
více informací ▼
SLEDUJTE NÁS!
Redakce
A jaké jsou vaše zážitky? O čem byste si chtěli přečíst v příštím čísle? Napište nám!